Naar de homepage van De Teyding
18 Augustus 2017, 23:56:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: De registratie voor nieuwe leden is aangepast met een controlevraag om spam te voorkomen.

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Bestuurlijke integriteit  (gelezen 12653 keer)
Jozef
Sr. Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 12 Januari 2007, 21:44:21 »

In diverse berichten in de media is melding gemaakt van enkele nevenfuncties van burgemeester Schelberg: beschermheer van vogelschietsportvereniging St. Hubertus (Voorhout) en ere-voorzitter van de Oranjevereniging (Voorhout). Deze week werd bekend dat burgemeester Schelberg ook beschermheer is geworden van de voetbalvereniging Teijlingen (Sassenheim).
Nu heeft de gemeenteraad van Teylingen in maart 2006 de gedragscode bestuurlijke integriteit collegeleden vastgesteld. In deel I van die gedragscode valt onder andere het volgende te lezen:

Onafhankelijkheid:
“Het handelen van een bestuurder wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen
vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke
vermenging wordt vermeden”.

Ik ben van mening dat de (ere-)nevenfuncties van burgemeester Schelberg in strijd zijn met het hierboven genoemde artikel. Als voorbeeld wil ik het onderwerp “Harmonisatie subsdies” en alle aanverwante onderwerpen noemen. Is een voorzitter van het college en gemeenteraad in staat onafhankelijk en onpartijdig te handelen, wanneer hij erefuncties bij verenigingen vervult? Bovendien: had burgemeester Schelberg moeten bedanken voor de functies alleen al om iedere schijn van dergelijke vermenging te vermijden?

Wanneer uit de reacties op dit forum blijkt dat ik in mijn standpunt gesteund wordt, dan overweeg ik op één of andere manier dit onderwerp voor te leggen aan het college en/of de gemeenteraad.

Graag reacties dus.
Rasaan
Hero Member

Ik ben kritisch en heb geen roze bril

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 13 Januari 2007, 16:36:15 »

Beste Jozef,
volgens mij kun je pas klagen over integriteit als (in dit geval) de burgemeester een actieve bestuursfunctie bekleedt.
Als je graag tegen molens wilt vechten, begin eens bij een multinational, daar is voor jou veel meer eer te behalen.
succes.
B@s
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 14 Januari 2007, 22:38:00 »

Jozef,
Misschien wordt het eens tijd om zaken positief te benaderen. Wat leuk dat de burgemeester zich interesseert voor het verenigingsleven in de gemeente. Een bestuurder die staat tussen zijn dorpsgenoten en weet wat er leeft. Is de afstand tussen de gemeente en de burger niet zo groot meer en kan er misschien eindelijk begrip ontstaan bij Jan met de Pet en de politiek over onbegrip over genomen besluiten. Door een rijk verenigingsleven binnen de grenzen van onze gemeente Teylingen voelen de bewoners zich vaak thuis in de dorpskernen en is er verbondenheid. Als een burgemeester bereid is tijd en energie te steken in het verenigingsleven juich dit toe en probeer dit niet te verstieren. In mijn ogen is dit niet in het algemeen belang maar alleen ter eigen eer en glorie.
Jan
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 15 Januari 2007, 11:57:17 »

Om de discussie een wat helder beeld te geven:

Van Dale Woordenboek geeft als definitie:

be·scherm·heer (de ~ (m.))
1 iem. onder wiens hoede de belangen van een instelling gesteld worden => patroon, schutsheer

Dit betekent dat als iemand zich commiteert aan een bepaalde vereniging er wel degelijk verwachtingen gewekt worden. Vooral een dergelijke functie op lokaal niveau kan dan belangenverstrengeling in de hand werken. Iets anders zou het zijn als er sprake zou zijn van een "comite van aanbeveling" in het kader van een goed doel / actie.
MaoSan
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 18 Januari 2007, 09:21:21 »

Josef, dit is werkelijk spijkers op laag water zoeken wat jij aan het doen bent!
Geloof dat werkelijk elke burgemeester ere-voorzitter is bij een plaatselijke oranjevereniging en beschermheer heet van de plaatselijke schietvereniging. Als hij nu commisaris was van Noorlander dan zou ik meer twijfels hebben aan zijn integriteit!
Jetje
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 18 Januari 2007, 12:27:19 »

Lachebek Ben ik het helemaal mee eens MaoSan. Volgens mij is onze burgemeester een zeer inter man. Hij weet goed wat hij doet.
En denk je nou werkelijk dat hij de lengte zou krijgen, ALS hij al zijn voorkeur zou uitspreken voor een bepaalde vereniging, om iets door de raad heen te drukken ten voordele van zo'n vereniging? Dat is toch ondenkbaar! Denk je nou écht dat de gemeenteraad dat over z'n kant zou laten gaan? Nee Jozef, ik steun jouw standpunt absoluut niet.
« Laatste verandering: 18 Januari 2007, 12:29:31 door Jetje » Gelogd

Geef 'm van Jetje!
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: