BINNENKORT

Heeft u zelf onderwerpen waar aandacht aan moet worden besteed: Mail naar Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken

 
ChristenUnie: Herenstraat Voorhout afsluiten voor autoverkeer Afdrukken E-mail
ImageVOORHOUT, 30 januari 2018 - De ChristenUnie Teylingen wil de Herenstraat in Voorhout voor een deel afsluiten zodat doorgaand autoverkeer onmogelijk wordt. Fractievoorzitter Frans Nederstigt wil een autovrij plein tussen Plus parkeergarage en de inrit van het parkeerterrein op de Kerkweg. Wachten op de aanleg van de noordelijke randweg is volgens de ChristenUnie niet verstandig. Een oplossing voor de drukte en veiligheid in de Herenstraat loopt dan te veel vertraging op. Foto: Locatie van het autovrije plein (foto ChristenUnie).

Volgens de partij lost een autovrij plein niet alleen een aantal problemen op ten aanzien van verkeersintensiteit en verkeersveiligheid, maar biedt de maatregel bovendien kansen voor de lokale detailhandel en horeca in Voorhout. Het vandaag gepresenteerde plan met de afsluiting van de Herenstraat is concreter dan het eigen verkiezingsprogramma van de ChristenUnie, waarin staat dat de Herenstraat als doorgaande verkeersweg 'zo onaantrekkelijk mogelijk' gemaakt wordt.

Wensen ondernemers
De ChristenUnie komt met het plan na gesprekken met winkeliers. "Het principe om de Herenstraat af te sluiten is met een aantal belanghebbenden besproken en we zijn door verschillende mensen bijgepraat over de (on)mogelijkheden en de wensen van plaatselijke ondernemers. Daar is uiteindelijk dit idee uitgekomen, waarbij we rekening hebben gehouden met ideeën over de uitgangen van het oude dorp, de verkeersveiligheid (bijvoorbeeld bij het spoor), de noodzaak om iets tegen de winkelleegstand te doen en het behoud en de bereikbaarheid van parkeerplaatsen (en de garage)", zegt Nederstigt. De ChristenUnie hoopt dat de winkeliers, horeca-ondernemers, omwonenden en andere inwoners het plan breed zullen steunen.

Image

Het rode deel van de Herenstraat wordt auto-vrij. De aansluitende blauwe gedeeltes worden autoluw (OpenStreetMap, bewerking door De Teyding)

Dorpsplein verboden voor auto's
In het voorstel wordt in elk geval het gedeelte tussen de inrit van het parkeerterrein op de Kerkweg en de garage onder de Plus supermarkt autovrij. Daarmee wordt een nieuw dorpsplein gecreëerd. Het deel tussen de Boekhorstlaan en de afsluiting bij de Kerkweg wordt autoluw, door een zogeheten auto-te-gast straat, waarbij autoverkeer alleen nog stapvoets door dit deel van de straat kan rijden. Aan de andere kant wordt ook het deel tussen de Boerhaavestraat en de ingang van de parkeergarage op dezelfde manier autoluw gemaakt. Bussen en hulpdiensten kunnen het nieuwe dorpsplein bij de Plus wel nog oversteken. Voor fietsers en voetgangers wordt in het plan extra ruimte gemaakt.

Verkeersveiligheid
Nederstigt: "We hebben het al veel langer over de verkeersveiligheid in de Herenstraat, ook met betrekking tot de situaties bij de spoorwegovergang. Die onveilige situaties worden vooral veroorzaakt door een te hoge verkeersintensiteit. Dat willen we aanpakken. De Herenstraat moet weer van het winkelend publiek worden en het moet in de Herenstraat prettig zijn om te lopen, je boodschappen te doen, op een terrasje te zitten of uit eten te gaan. Dat is voor de plaatselijke ondernemers ook beter. Wachten op de aanleg van de randweg is niet verstandig. Dat zou betekenen dat je eerst tot 2021 op je handen moet gaan zitten en pas dán aan de Herenstraat toekomt".

Bang voor verkeersopstoppingen in de wijken rondom is de ChristenUnie niet. Nederstigt: "In het plan blijft het mogelijk om het oude dorp aan beide kanten te verlaten, zoals dat voor bewoners nu ook het geval al is. Veel verkeer van buitenaf dat nu door de Herenstraat rijdt heeft daar echter helemaal niets te zoeken. Die kunnen ook nu al prima buitenom vanaf Noordwijk via de N206 en de N443 of via de Leidsevaart en de weg bij Akzo. Dan ben je ook meteen van de drukte bij het spoor af. Je hebt in Voorhout maar één of twee minuutjes vertraging nodig om routeplanners al een andere weg te laten kiezen. Als je dat doorgaande verkeer er uit weet te werken hou je alleen nog het echte bestemmingsverkeer over voor in de wijk. Bovendien, vergeet ook niet dat de eventuele extra verkeersdruk ook maar tijdelijk is omdat die randweg er natuurlijk uiteindelijk wel komt."

Detailhandel
Met het plan zegt de ChristenUnie ook de detailhandel en horeca in de Herenstraat te kunnen stimuleren. Nederstigt: "De Herenstraat heeft het heus wel in zich om een kleinschalige winkelwandelboulevard te worden, maar dan moet er wel nú actie worden ondernomen. In ons voorstel blijft het aantal bestaande parkeerplekken gehandhaafd, maar komen er wel veel meer mogelijkheden voor winkels om activiteiten te ontwikkelen en meer mensen te trekken".

 
< Vorige   Volgende >

ADVERTENTIE

Weekdeals (468x60)
 
 

ENQUÊTE

Voorhoutse Herenstraat autovrij van de Kerkweg tot aan parkeergarage Plus?
 
 

Copyright © 2005 - 2014 Stichting De Teyding | Logo en site design: Briggs