Teylingen stuurt eigen brief tegen groei Schiphol in Luchtvaartnota

TEYLINGEN, 9 juli 2020 – Geen tweede Kaagbaan, zo min mogelijk nachtvluchten en geen groei van de 500.000 vliegtuigbewegingen op Schiphol. Een meerderheid van de gemeenteraad steunde donderdagavond een motie voor het sturen van deze bezwaarpunten op de Luchtvaartnota aan de minister. Wethouder Heleen Hooij wilde de motie in eerste instantie naast zich neerleggen. Zij bedacht zich na verontwaardiging bij PvdA-raadslid Paul Witteman en overleg binnen het college.

De gemeenten Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Noordwijk, Oegstgeest en Teylingen al een zienswijze gestuurd via de Omgevingsdienst West-Holland. Hierin staat onder andere een oproep om hinderbeperking voorrang te geven boven groei en geen tweede Kaagbaan aan te leggen.

In een motie spreken, PvdA, GroenLinks, CDA, D66, de fractie Piket en Groen en Leefbaar Teylingen hun zorgen uit over de groei van Schiphol. De partijen willen dat Teylingen ook een eigen reactie op de Ontwerp-Luchtvaartnota stuurt aan de minister waarin duidelijker stelling tegen de groei van Schiphol ingenomen wordt.

De VVD en Trilokaal zijn tegen het sturen van een eigen zienswijze van de gemeente Teylingen. Jelmer Bode (VVD) roept op om te kijken naar de mate van overlast en niet alleen naar het aantal vliegbewegingen. Frans van Swieten (Trilokaal) zegt dat Teylingen niet groot genoeg is om iets te kunnen bereiken tegen Schiphol. De reactie die met de regiogemeenten is opgesteld zegt bovendien ongeveer hetzelfde, aldus Van Swieten.

Wethouder Heleen Hooij wilde de motie in eerste instantie niet uitvoeren. Volgens Hooij zou wel aan de inwoners gecommuniceerd kunnen worden welke zienswijze Teylingen samen met de regiogemeenten heeft gestuurd. Hierna vroeg de Paul Witteman (PvdA) een schorsing aan om een motie van treurnis tegen de wethouder voor te bereiden. In de schorsing heeft ook het college overleg gevoerd. Na de schorsing zei Hooij: “Het college is van plan de motie uit te voeren. Zoals altijd: De raad is de baas”.

De zienswijze moet deze avond nog aan de minister gestuurd worden, omdat de deadline voor reacties op de Ontwerp-Luchtvaarnota donderdag om 24:00 uur is.