REGIO, 21 maart – Het nieuwe systeem om huurwoningen in de regio Holland Rijnland te verdelen wordt uitgesteld naar 1 mei 2006. Vrijgekomen woningen in de regio worden hierdoor nog tot 1 mei aanstaande via de Weekendkrant aangeboden aan woningzoekenden. Mensen moeten dus nog ‘gewoon’ de woonbonnen inleveren bij de corporaties. Het uitstellen van de introductie heeft te maken met technische problemen rondom de website van Woonzicht.nl.
Het was aanvankelijk de bedoeling om op 1 april te starten met het nieuwe systeem. Vrijgekomen huurhuizen worden in het nieuwe systeem niet meer gepubliceerd in de krant. Woningzoekenden moeten zich inschrijven op de website en kunnen daar ook een zogenaamd zoekprofiel aanmaken. Mensen geven hier aan voor welk soort woning ze in aanmerking willen komen. Zodra er een geschikte woning vrijkomt, wordt deze via email, brief of sms aangeboden aan de kandidaat.
Mailing
Vorige week heeft Woonzicht.nl een mailing verstuurd onder mensen die nu een woning huren en zich nog niet hebben laten inschrijven. Woonzicht.nl heeft deze mailing verstuurd, omdat het aantal inschrijvingen enigszins tegenviel (prognose was 30.000; werkelijke inschrijvingen zijn ongeveer 15.000). Bovendien is het van belang dat mensen zich voor 1 april in zouden schrijven, omdat dan alle opgebouwde rechten meegenomen worden in het nieuwe systeem. Dit verhoogt de kans op de toewijzing van een woning in de toekomst. Om de inschrijving te stimuleren bedragen de inschrijfkosten nu € 5,– in plaats van € 25,– ná de introductie op 1 mei aanstaande. De mailing resulteerde in een grote toestroom van inschrijvingen op de website, waardoor deze vastliep. Omdat het inschrijven via internet niet meer lukte, zochten veel mensen contact met de woningcorporaties om zich in te laten schrijven.
Site
Er wordt heel druk gewerkt aan de site van Woonzicht.nl, zodat mensen zich weer via internet kunnen inschrijven. Maar om toch iedereen een eerlijke kans te geven op een andere woning, door tijdig te laten inschrijven, is besloten de introductiedatum te verlengen naar 1 mei aanstaande.
Verontrusting
Verschillende organisaties lieten de afgelopen dagen hun zorgen blijken over het geringe aantal inschrijvingen bij woonzicht.nl. Volgens de De Stichting Regionaal Huurdersoverleg (SRH) is het aantal inschrijvingen dat inmiddels bij Woonzicht.nl is binnengekomen verontrustend laag. “Zij die niet ingeschreven staan bouwen geen rechten op in de vorm van inschrijftijd en zijn afhankelijk van de factor woonwaarde, die gebaseerd is op de WOZ-waarde van de huurwoning die men achterlaat. Starters zijn helemaal afhankelijk van hun inschrijftijd, zij laten immers geen huurwoning achter.”, aldus Yvonne Baas van de SRH.
Ouderen
Ook Stichting Welzijn Ouderen Teylingen (SWOT) maakt zich zorgen. Anton Kuckartz van de SWOT verbaast zich er niet over, dat het aantal inschrijvingen achterloopt. “Het is nog lang niet algemeen bekend én het inschrijven moet via de computer en dat kan niet iedereen.
Veel ouderen die niet gelijkvloers wonen, zullen zeer waarschijnlijk ooit moeten verhuizen, tenzij een dure woningaanpassing mogelijk is. Maar vaak moet men voor de ‘goedkoopste adequate oplossing’ kiezen en dat betekent verhuizen. De gemeenten die samenwerken in de I.S.D., de Intergemeentelijke Sociale Dienst, hebben eind vorig jaar besloten (met uitzondering van Noordwijkerhout) dat ouderen moeten sparen voor hun verhuizing als men niet gelijkvloers woont, want dat is volgens hen ‘algemeen gebruikelijk’. Men krijgt dan dus geen verhuisvergoeding meer.” De Stichting Welzijn Ouderen Teylingen heeft hier volgens Kuckartz veel moeite mee.
Veel ouderen die niet gelijkvloers wonen, zullen zeer waarschijnlijk ooit moeten verhuizen, tenzij een dure woningaanpassing mogelijk is. Maar vaak moet men voor de ‘goedkoopste adequate oplossing’ kiezen en dat betekent verhuizen. De gemeenten die samenwerken in de I.S.D., de Intergemeentelijke Sociale Dienst, hebben eind vorig jaar besloten (met uitzondering van Noordwijkerhout) dat ouderen moeten sparen voor hun verhuizing als men niet gelijkvloers woont, want dat is volgens hen ‘algemeen gebruikelijk’. Men krijgt dan dus geen verhuisvergoeding meer.” De Stichting Welzijn Ouderen Teylingen heeft hier volgens Kuckartz veel moeite mee.
