Provinciale staten zien niets in vaargeul

Warmond, 11 mei – Provinciale Staten van Zuid-Holland zien niets in in het plan om een met betonning gemarkeerde vaargeul in de Kagerplassen aan te leggen.Volgens wethouder Margo van de Fliert hebben de statenleden gedeputeerde Martin Hulst opdracht gegeven om in overleg te treden met alle betrokkenen. Onder de watersporters op de Kaag en de omliggende gemeenten bestaat grote weerstand tegen de aanleg van de gemarkeerde vaargeul. Door de aanleg zouden de voorrangsregels op het water drastisch veranderen. Het houden van zeilwedstrijden zou bijna onmogelijk worden en waterskiërs zouden met een snelheidsbeperking te maken krijgen.

Volgens de gemeente Teylingen is er helemaal geen vaargeul nodig, omdat er nauwelijks vrachtboten op de Kaag varen. De wethouder is blij dat provinciale staten ook geen voorstander zijn van betonning van de vaargeul op de plassen. Maar er blijft onzekerheid omdat de gedeputeerde nog niet overtuigd is. Albert Vink (PvdA) stelde donderdagavond tijdens de commissievergadering Bestuur en Financiën dan ook voor om de lobby tegen de betonning voort te zetten.