In Warmond gaf wethouder Financiën en Projecten, Leo van der Zon, het startsein en in Voorhout wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling, Gerrit van der Meer. Vervolgens gingen de kinderen met veiligheidsvest, grijpertje en handschoenen in groepjes met begeleiding de wijken in. Na afloop verzamelden ze zich weer bij de (voormalige) gemeentehuizen om het afval in te leveren. In Voorhout haalden de 90 jonge deelnemers 240 kilo op en in Warmond waren de 60 schoolkinderen goed voor zo’n 100 kilo.
Prikploegen
De scholen die meegedaan hebben, zijn: De Regenboog (2 locaties in Voorhout), De Andreas (Voorhout), De Alleman (Warmond), De Waaier (Warmond) en Oostergeest (Warmond). De basisscholen in Sassenheim waren te druk om aan de actie mee te doen. Na afloop ontving elke school 5 grijpertjes en veiligheidsvestjes van afvalbedrijf De Meerlanden, om zo de opzet van ‘prikploegen’ te stimuleren, die regelmatig de omgeving van de school schoon houden.


