WARMOND, 20 mei – In Warmond is zaterdag een gedenkteken onthuld voor de slachtoffers van de oorlog in voormalig Nederlands Indië van 1945 tot 1951. Loco-burgemeester van Teylingen Wim Hollart verrichte de onthulling samen met nabestaanden van de slachtoffers. Het gedenkteken is geplaatst in het plantsoen aan de Burgemeester Scholvinckstraat in Warmond.
Het gedenkteken is een initiatief van de Vereniging Oud Militairen Indiëgangers (VOMI) en in samenwerking met deze vereniging gerealiseerd door de gemeente Teylingen. De oorlog in voormalig Nederlands Indië heeft aan veel slachtoffers het leven gekost. Voor zover bekend zijn hierbij ook twee dienstplichtige militairen uit Warmond gesneuveld. Het gaat om de heren Gerard P.A. Spierings en Willem W.A. Visch. Beide liggen begraven op het ereveld van de begraafplaats Kembang Kuning in Surabaya, Indonesië. Maar de nabestaanden hebben un ook in Warmond een plek om hen te herdenken.


Foto’s: Frans Lardee & Bart Kool
