Warmondse partijen keren zich tegen benoemingsprocedure

WARMOND, 16 december – De fracties van PW, CDA en Warmond @nders distantiëren zich van de wijze, waarop de fractievoorzitters van de nieuwe gemeenteraad Teylingen zijn omgegaan met de benoeming van de waarnemend burgemeester. Dit bleek gisteravond in de laatste reguliere gemeenteraadsvergadering van Warmond. Vorige week werd buitenstaander Jeroen Staatsen tot veler verrassing aangesteld als waarnemer en niet de Warmondse burgemeester Marc Witteman, die zich ook kandidaat had gesteld
De fracties onderschreven de door Hans Goudsmit (nu PW, straks PvdA) geuite bezwaren dat er bij de procedure door de fractievoorzitters niet is gelet op de kwaliteit.

Goudsmit distantieerde zich openlijk van het uitgangspunt dat alle kandidaten, als het gaat om de definitief te benoemen burgemeester, "gelijke kansen moeten hebben". Met dat uitgangspunt in het achterhoofd is door de nieuwe fractievoorzitters besloten dat de waarnemend burgemeester "een buitenstaander" moest zijn.
"Een drogreden", aldus Goudsmit. “Marc Witteman heeft als hij zou solliciteren naar de uiteindelijke burgemeesterspost voor Teylingen nog steeds een voorsprong omdat hij de dossiers kent.  Volgens Goudsmit hebben partijpolitieke belangen en "kinnesinne" de boventoon gevoerd.  ”De nieuwe fractievoorzitters wilde Witteman niet omdat hij zich actief heeft ingezet voor de fusie”, zo licht Goudsmit toe. Zijn eigen PvdA heeft zich nog wel ingezet voor Witteman, maar het mocht niet baten.

Ook het CDA en Warmond @nders uitten kritiek op de door de nieuwe fractievoorzitters gevolgde handelwijze. "Er is al één slachtoffer (doelend op Warmonds burgemeester Marc Witteman) en wat mij betreft gaan er nog meer slachtoffers vallen", liet Jim Kwestro namens Warmond @nders weten.
De oproep om deze signalen ook over te brengen bij de verschillende partijen gaat waarschijnlijk gehoor krijgen. Goudsmit wil er in de eerste vergadering van de nieuwe gemeenteraad op terug komen. Alleen VVD-fractievoorzitter Van der Steur verdedigde de door de fractievoorzitters uitgestippelde lijn. Marc Witteman zelf toonde zich op zijn weblog tevreden over de discussie: “Ik heb de discussie zelf wel ervaren als een mooie ondersteuning van de manier waarop ik het afgelopen jaar mijn werk in Warmond heb mogen doen. Ik werd er wel een beetje verlegen van. Ik ga het hier nog missen straks.”