
SASSENHEIM, 8 februari 2022 – Het aansluiten van de tussen Sassenheim en Lisse gelegen Tweede Poellaan op de A44 en het doortrekken van de N207 naar de N206 bij Ruigenhoek kunnen volgens de ChristenUnie Teylingen een oplossing zijn voor de verkeersdrukte op de Van Pallandtlaan. Foto PR
Daarnaast wordt zo ook de drukte in de Bollenstreek in het algemeen opgelost volgens de partij.
Lijsttrekker Mirjam Mack-van Bellen ontving vrijdag in Sassenheim de woordvoerder Verkeer van de provinciale ChristenUnie-fractie Jacco Schonewille (zie foto) om de ideeën toe te lichten. Schonewille was degene die in december het initiatief nam om een bezuiniging van €20 miljoen voor mobiliteit in de Bollentreek te schrappen. Dat is gebeurd, onder de voorwaarde dat de regio zelf met een plan komt.
Mack vertelt: “Het uitgangspunt moet zijn om het verkeer zo veel mogelijk van de Van Pallandtlaan af te krijgen, en niet dat we extra ruimte gaan bieden voor meer verkeer. Wat ons betreft ligt de oplossing dan ook in een mix tussen een stimulans om meer met openbaar vervoer te doen, én dus om op een effectieve manier wegen aan te leggen die niet alleen Sassenheim ontlasten, maar de hele Bollenstreek verder helpen.”
Burgercomité Sassenheim-Noord
Schonewille sprak tijdens zijn bezoek ook met vertegenwoordigers van het Burgercomité Sassenheim-Noord, dat al langer protesteert tegen de provinciale plannen voor de weg. “Terecht”, vindt Mack. “Meer wegen en meer verkeer rondom deze wijk hebben een enorm effect op de leefbaarheid. Dat moeten we niet willen. Daarom is het goed dat we als lokale partij korte lijnen hebben met de provincie.” Schonewille benadrukte volgens de ChristenUnie Teylingen dat als de regio zelf met een concreet plan komt de bezuiniging definitief zou kunnen worden geschrapt. De voorgelegde ideeën kunnen daarvoor volgens de CU een prima aanzet bieden.
Mobiliteitsplan
In het Mobiliteitsplan dat dinsdag 1 februari in de raadscommissie zou worden besproken zat er nog geen voorstel voor de Van Pallandtlaan. Daarom stelt de ChristenUnie voor om het Mobiliteitsplan door te schuiven tot na de verkiezingen. Mack: “Een logische stap, omdat een nieuwe raad sowieso nóg een keer over het plan zou moeten gaan praten. Je loopt dan de kans dat door de gewijzigde verhoudingen het plan weer helemaal opnieuw moet worden gemaakt. Beter om het dan in één keer goed te doen. Wat ons betreft komen die twee concrete voorstellen daar dan ook in terug.”