Raadsvraag over subsidieformulieren verenigingen

TEYLINGEN, 20 februari – D66 wil van het college van B&W weten waarom er niet eerst met de verenigingen is  overlegd over de invoering van de nieuwe aanvraagprocedure voor subsidie. Verenigingen in Sassenheim en Warmond kregen afgelopen weekend een 14 pagina’s tellend pakket binnen waarop zij hun financiële huishouding moeten invullen. Voorheen leverde de verenigingen hun eigen financiële jaarverslag in bij de subsidieaanvraag.

In een schriftelijke vraag voor de raadsvergadering van 2 maart wil D66 fractievoorzitter Rose  Marie Keijzer weten waarom er niet eerst contact met de besturen van de verenigingen is gezocht. “In het coalitieprogramma staan mooie woorden over het betrekken van verenigingen in alles wat met subsidies te maken heeft. Ook mooie woorden over het betrekken van inwoners bij de politiek en interactieve beleidsontwikkeling. Waarom is er niet vooraf met de verenigingen gesproken over de meest ideale manier om dit soort cijfers boven tafel te tillen? Gaat de gemeente dit nu alsnog doen?” Volgens Keijzer zou de meest ideale manier zou overigens best via het nieuwe formulier kunnen zijn, “maar het gaat erom dat verenigingen worden betrokken bij de besluitvorming hierover.”