SASSENHEIM, 13 april – Eén van de vier geplande appartementencomplexen in de Sassenheimse Oranjebuurt kan niet worden gebouwd. Het complex met 15 appartementen blijkt binnen de stankcirkel van een nabijgelegen boerderij te liggen. Dat gaf wethouder Van der Meer dinsdagavond aan in de commissievergadering Ruimte.
Het appartementencomplex zou worden gebouwd aan de rand van de Oranjebuurt, die op het ogenblik geheel wordt gerenoveerd en herbouwd. Aan de overkant van het water ligt een boerderij. De gemeente was er in eerste instantie vanuit gegaan dat dit geen problemen met de stankcirkel op zou leveren, omdat alleen een schuurtje binnen dit gebied zou vallen. Later trok de boer aan de bel om dat het schuurtje ook als kleine stal wordt gebruikt. Volgens wethouder Van der Meer heeft de gemeente nog geprobeerd om met de boer afspraken te maken over de verplaatsing van het schuurtje, maar dat is niet gelukt. “Appartementenblok D is nu weggestreept uit het plan voor de Oranjebuurt”, aldus de wethouder.
100 meter
Woonstichting Vooruitgang, die al jaren bezig is met de renovatie van de buurt, probeert nu een oplossing te vinden voor het financiële tekort dat het wegvallen van het complex oplevert. Een mogelijke oplossing van de financiële problemen zou volgens woordvoerder J. van Buren van Vooruitgang kunnen worden gevonden door een deel van de woningen niet te slopen, maar te renoveren. Het probleem van de stankcirkel zit volgens Van Buren ook niet in het gebruik van het schuurtje als stal, maar in de omvang van die cirkel. “De gemeente was uit gegaan van een stankcirkel van 50 meter en daar is bij de inplanning van het appartementengebouw ook rekening mee gehouden. De buitenmuur van het complex stond op precies 51 meter afstand. Maar later bleek opeens sprake van een stankcirkel van 100 meter. Het probleem met de boerderij is ook al langer bekend. Hier wordt al twee jaar over gesproken”, aldus van Buren
Woonstichting Vooruitgang, die al jaren bezig is met de renovatie van de buurt, probeert nu een oplossing te vinden voor het financiële tekort dat het wegvallen van het complex oplevert. Een mogelijke oplossing van de financiële problemen zou volgens woordvoerder J. van Buren van Vooruitgang kunnen worden gevonden door een deel van de woningen niet te slopen, maar te renoveren. Het probleem van de stankcirkel zit volgens Van Buren ook niet in het gebruik van het schuurtje als stal, maar in de omvang van die cirkel. “De gemeente was uit gegaan van een stankcirkel van 50 meter en daar is bij de inplanning van het appartementengebouw ook rekening mee gehouden. De buitenmuur van het complex stond op precies 51 meter afstand. Maar later bleek opeens sprake van een stankcirkel van 100 meter. Het probleem met de boerderij is ook al langer bekend. Hier wordt al twee jaar over gesproken”, aldus van Buren
Sloop
Volgende week donderdag zouden de eerste woningen in dat deel van de Oranjebuurt worden gesloopt om plaats te maken voor de nieuwbouw. Maar als er voor die tijd geen oplossing is voor de problemen, blijven de woningen voorlopig staan. Volgens Van Buren krijgen de bewoners uiterlijk woensdag 19 april te horen of de officiële start van de sloop, die door wethouder Van der Meer zou worden verricht, nog doorgaat.
