VOORHOUT, 9 november 2024 – Gisteravond heeft burgemeester Carla Breuer een bronzen erepenning van de Koninklijke Maatschappij tot Redding van Drenkelingen (KMRD) uit aan Jochem van der Haar. De uitreiking vond plaats tijdens de korpsavond van de brandweer in Voorhout.
Jochem van der Haar heeft op 10 juli een man uit Voorhout gered uit een sloot naast de Bloemenschans in Voorhout. Meneer maakte in een elektrische rolstoel samen met Van der Haar een wandeling. Doordat een wiel van de stoep raakte kiepte de stoel met inzittende om en kwam de man in de sloot gerecht. Hij ging kopje onder en kwam op zijn buik in het water terecht. Van der Haar is het water ingegaan en heeft hem omgedraaid en zijn hoofd boven water gehouden. Omstanders hebben de hulpdiensten gebeld waarna de brandweer ter plaatse kwam en beiden uit het water haalde. De drenkeling werd door de ambulance terug naar huis gebracht.
Burgemeester Carla Breuer is Jochem van der Haar zeer erkentelijk voor deze reddingsactie: “Hij heeft niet afgewacht, maar moedig gehandeld. Op eigen kracht had meneer het water nooit kunnen verlaten. Daardoor is het gelukkig goed afgelopen”.
