Hollands Midden vormt veiligheidsregio

TEYLINGEN / REGIO, 12 januari – De burgemeesters van de 31 gemeenten in Hollands-Midden hebben donderdag twee overeenkomsten ondertekend om te komen tot een veiligheidsregio. In de Veiligheidsregio werken de brandweer, de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR), de politie en de 31 gemeente in Hollands Midden samen bij de voorbereiding op en hulpverlening in crisissituaties. Er zijn twee belangrijke overeenkomsten gesloten, om de gezamenlijke hulpverlening efficiënt, krachtig en professioneel te organiseren. Dit moet leiden tot een verbetering van de veiligheid van de burger in Hollands Midden.

Vanaf 1 juli 2006 moeten er in Nederland 25 Veiligheidsregio’s zijn gevormd. In Hollands Midden is al in 2005 gestart met de vorming van deze regio.  Er is inmiddels al een Gemeenschappelijke Meldkamer, waar meldingen worden verwerkt voor ambulance, brandweer en politie. De geneeskundige hulp is daar vandaag aan toegevoegd. Dit is mogelijk door een fusie tussen de GGD Zuid-Holland-Noord, GGD Midden-Holland, de ambulancedienst en het bureau van de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen.