
SASSENHEIM, 6 februari 2025 – Gisteren bezochten zes docenten van Darel Education de derde klassen havo van het Rijnlands Lyceum Sassenheim (RLS) voor een interactieve masterclass Energietransitie. Foto RLS
Het doel was om onze leerlingen na te laten denken over waar onze energie vandaan komt en wat ervoor nodig is om deze op te wekken én waarom het belangrijk is om na te denken over de transitie naar duurzame energiebronnen.
“Inzicht in uitdagingen en duurzame oplossingen en hoopvolle toekomstperspectieven, dat is allemaal aan de orde gekomen”, zegt docent natuurkunde Persoon. “Daarbij was een van de leukste dingen van de masterclass de “tijdbom” escaperoom die de leerlingen moesten oplossen. Deze konden ze oplossen door meer te weten te komen over verschillende energiebronnen en over de transitie waarin we nu zitten richting meer duurzame energiebronnen. Op de foto zie je deze “tijdbom” escaperoom.
Tijdens de les werd niet alleen gekeken naar elektrische energie, iets waar de leerlingen in eerste instantie aan denken. Ook kregen de leerlingen informatie over de invloed van hun eetpatroon op de opwarming van de aarde en over de invloed van de hoeveelheid spullen of kleding die wordt geconsumeerd. Het werd een les met veel actieve werkvormen en ruimte voor een gesprek met de klas”, besluit Persoon.