Misschien toch nog zuivere koffie in Teylingen

TEYLINGEN, 9 mei – De ambtenaren van de gemeente Teylingen gaan misschien toch Max Havelaar koffie drinken. Dat bleek dinsdagavond tijdens de vergadering van de commissie Welzijn. De ambtenaren in Sassenheim dronken voor de gemeentelijke fusie al deze koffie, waar de koffieboeren een eerlijke prijs voor krijgen. Maar sinds de komst van de gemeente Teylingen merkte de Wereldwinkel Sassenheim dat er steeds minder koffie werd afgenomen door de nieuwe gemeente. En dat terwijl de Wereldwinkel er juist op had gehoopt na de samenvoeging van de drie gemeenten, ook meer koffie af te zullen zetten.

Tijdens de vorige commissievergadering gaf de verantwoordelijke wethouder Wilbrink aan dat de gemeentelijke koffieautomaten niet geschikt waren voor deze eerlijk geproduceerde koffie. Voor de heer De Jong, voorzitter van de Wereldwinkel in Sassenheim, reden om dinsdagavond in de commissievergadering om een gesprek met de wethouder te vragen. Volgens De Jong moest het toch echt mogelijk zijn de automaten met Max Havelaar koffie te vullen. Wethouder Wilbrink was hier inmiddels ook achter, maar de gemeente blijkt nog vast te zitten aan een contract met een andere leverancier. Volgens de wethouder wordt nog uitgezocht wat het gaat kosten om over te schakelen op de Max Havelaar koffie . PvdA-raadslid Goudsmit vroeg zich nog wel af hoe de wethouder in de vorige vergadering nog zo stellig kon beweren dat er geen Max Havelaar koffie geschonken kon worden. Volgens wethouder Wilbrink had de koffie de eerste maanden na de gemeentelijke fusie nog geen prioriteit. "het was belangrijker dat alle computers werkte en dat alle andere facilitaire zaken goed waren geregeld."