VOORHOUT, 11 september 2025 – Menig Voorhouter vraagt zich af waar ze gebleven zijn. De tulpen van het kunstwerk op de Herenstraat. Vorig jaar werden er een paar vernield, maar ze zijn nu al geruime tijd allemaal weg. Foto Mariska de Graaff
Navraag bij de gemeente leert dat dit niet meer het gevolg is van vandalisme. De tulpen die er nog waren zijn weggehaald door de Kunstwacht, een bedrijf dat voor de gemeente het herstel van het kunstwerk regelt. Zowel de mallen als de tulpen zelf worden helemaal opnieuw gemaakt in een zwaardere uitvoering. De kunstenaar is nu bijna klaar met het boetseren van de tulpen. Als de geboetseerde versies gereed zijn, kunnen de gietmallen worden gemaakt. En dan gaat de bronsgieter aan het werk. Het zal nog wel een maand of drie duren voor de nieuwe tulpen gereed zijn en kunnen worden geplaatst.
