Pontdienst `Zijlboot´ moet terug naar oude route

WARMOND, 14 april 2006 – Wethouder Van de Fliert gaat onderzoeken of de pontdienst ‘Zijlboot’ terug kan naar de oude route van voor 2005. Zij doet dit op verzoek van de gemeenteraad en een burgerinitiatief van bewoners uit de Leidse Merenwijk.

Twee jaar geleden werd de route van de Zijlboot verplaatst. De korte route van de Boterhuispolder naar de Broek- en Simontjespolder (onderste zwarte stippellijn) werd omgelegd naar een steiger aan de Tengnagel (bovenste zwarte stippellijn). De Tengnagel zou een recreatieknooppunt moeten worden, maar de kale, smalle en winderige plek bleek geen succes. In 2003 maakten op de oude route nog 27.000 mensen gebruik van de pont, in 2005 slechts 9000.
 
De Tengnagel biedt wel aansluiting op de andere veerboot De Heere Schouten, maar daar wordt volgens Rose Marie Keijzer (D66) weinig gebruikt van gemaakt. Volgens Keijzer is het Tengnagelpad onbegaanbaar voor racefietsen, skeelers en rolstoelen en worden mensen afgeschrikt door stront en de koeien en een klaphek waar men doorheen moet.
 
Voorzitter A.J.H. Eggen van de VvE Karpers en Forellen uit de Merenwijk in Leiden maakte woensdag gebruik van het burgerinitiatief om de gemeente Teylingen te vragen om de oude route weer te herstellen. Alle partijen in de gemeenteraad drongen vervolgens aan op een onderzoek door de wethouder.
“Ik heb de recreatieve functie van de Tengnagel ook nog niet kunnen ontdekken”, zegt wethouder Van de Fliert. Volgens de wethouder maakt  de nieuwe route van de Zijlboot deel uit van het investeringsproject “Rondje Joppe” en daarom is overleg nodig met alle betrokken gemeenten om een wijziging aan te brengen.

(Foto en kaart uit de presentatie van D66)